zondag 3 september 2017

3 sept - Weer thuis

Gisteravond om 18:00 vertrokken vanaf Newark International Airport naar Amsterdam
Vanmorgen om 7:15 aangekomen op Schiphol. We moesten nog even wachten omdat er nog een TUI vliegtuig op onze plaatst van de gate stond. Nadat deze was vertrokken konden we naar de gate en uit het vliegtuig. Rond 10:00 waren we weer thuis.

We hebben genoten van deze reis met ons viertjes en veel indrukken opgedaan. Dankzij de vele foto's en deze blog, zal ook deze reis nog lang in ons geheugen blijven gegrift.

2 sept - Naar huis

Temperatuur 63F - 17C
Licht bewolkt

Vanmorgen naar het ontbijt wat bij ons hotel in de prijs zat inbegrepen gegaan. Het was weer een typisch Amerikaans ontbijt met alleen toast, bagels en muffins. Na elkaar aangekeken te hebben kwamen we al gauw tot onze conclusie dat dit het niet ging worden. Even op internet gekeken en er zat een Dennys op nog geen kilometer van het hotel, dus daar naar toe gegaan om weer een lekkere Santa Fe Skillet te eten. Zoals Dennys het zelf formuleert is het "Crumbled chorizo sausage, fire-roasted bell peppers and onions, mushrooms and seasoned red-skinned potatoes", met daar bovenop twee gebakken eitjes. Smullen dus.
Na dit ontbijt een scenic ritje terug naar het vliegveld gemaakt. We reden langs de Hudson rivier, dat is de rivier waar ook Manhattan aan ligt. Onderweg kwamen we ook nog bij een immens winkelcentrum langs, de Palisades Center mall. Het schijnt bij de top 8 van de grootste shopping malls in de USA te behoren. Binnen was zelfs een Reuzenrad en een groot klimparcours.
Rond 14:00 kwamen we bij het vliegveld aan en het inleveren van de huurauto was zo gepiept. We konden met de skytrain, het monorail vervoersysteem, van het vliegveld naar onze vertrekterminal C. We zaten in de voorkant van de trein en konden zo nog een laatste keer een blik werpen op de skyline van New York City.
In de vertrekterminal de koffers gedropt en naar de gate gegaan. Daar konden we gebruik maken van tablets met internet in de wachtruimte. Je kon er ook eten op bestellen die dan door een ober werd bezorgt. Het wachten was hierdoor niet zo doelloos als het soms kan zijn.
De vliegtijd naar Amsterdam zou 7 en een half uur bedragen.

Uitzicht punt op de Hudson

1 sept - Woodbury Outlet

Temperatuur 62F - 17C
Licht bewolkt

Vandaag ons tweede deel richting New York City. Het doel was om naar een hele grote outlet te gaan genaamd Woodbury. Na ongeveer 300 km op de Amerikaanse highway te hebben gereden met constant hetzelfde uitzicht van heuvels begroeid met bomen kwam dan uiteindelijk de outlet in zicht. Meer dan 200 winkels van bekende namen zijn hier te vinden. Het was vandaag een extra vrije dag voor de Amerikanen en dat was te zien op de parkeerplaats, deze was behoorlijk vol. Ook sommige winkels waren zo druk bij de kassa's dat je buiten moest wachten, voordat je werd binnen gelaten. Veel reclame borden waren in het chinees. Er komen hier busladingen vol chinezen voor een dagtripje vanuit New York City om te shoppen.
Hier hebben we een aantal kledingstukken kunnen scoren met gemiddeld 40% tot 60% korting.
Na de outlet zijn we doorgereden naar ons hotel, onderweg zagen we een steakhouse. Na onze spullen gedropt te hebben in de hotelkamer teruggereden naar dat steakhouse. Op het menu stonden natuurlijk steaks, de kleinste was 10 oz (280 gr), de grootste 28 oz (790 gr). De mannen gingen voor de 20 oz (566 gr), Sonja voor de 12 oz en Anne voor de 10 oz. Voor ons laatste avondmaal in Amerika heerlijk gegeten, maar de prijs was er ook naar.
Nu de koffers opnieuw inpakken en morgen nog 1 uurtje rijden. Rond 14:00 uur de auto in leveren en dan wachten op de vlucht terug naar Amsterdam.

Chinees reclame bord met wat eigenlijk? Iets van 5%...
Wachtrij  buiten voordat je de winkel in mag

Zou het druk zijn in de Nike winkel?

20 oz steak

vrijdag 1 september 2017

31 aug - Watkins Glen

Temperatuur 66F - 19C
Bewolkt
Gereden 297,3 km

Vandaag vertrokken voor onze reis terug richting New York. Dit gedeelte doen we ook in 2 dagen, het is per slot van rekening vakantie. Onderweg gestopt bij het Watkins Glen State Park. Ook hier heeft het water een diepe kloof geslepen in de rotsen. De kloof is erg smal en er loopt een wandelpad onder langs het riviertje. Af en toe moesten we onder de watervallen door om onze weg te vervolgen. Hier waren erg veel Chinezen en Indiƫrs viel ons op. De wandeling onderlangs genaamd Gorge Trail is 2,3 km lang, heeft 800 treden en 19 watervallen. Deze komt bovenaan de kloof uit. Hier kon je kiezen om met de shuttle bus terug naar het begin te gaan a $5 per persoon of via de bovenkant terug te wandelen via de Indian trail die 1,8 km lang was. Wij kozen ervoor terug wandelen. Rond 16:30 waren we al reeds in ons overnachtings-hotel in Itaca. Vanavond zijn we naar Chili's geweest waar we een heerlijke Smokehouse Combo, bestaande uit o.a. Spare ribs en kip, hebben gegeten. De Spare ribs hier zijn echt goed en niet te vergelijken met die we in Nederland krijgen.

donderdag 31 augustus 2017

30 aug - Niagara Falls

Temperatuur 76F - 24C
Gereden 15km

Vanmorgen vanuit ons hotel richting de parkeerplaats van de waterval gereden. Omdat we vroeg waren konden we meteen op P1 parkeren, dichtbij de brug van Amerika naar Canada. Te voet zijn we de brug overgestoken naar de Canadese kant omdat deze een mooier uitzicht geeft op de waterval. De paspoort controle om Canada in te komen was zo gepiept. De douanier zette alleen maar een stempel in ons paspoort en klaar was het. Toen we in Amerika aankwamen, bijna 2 weken geleden, moest er, naast het hebben van een visum, ook nog vingerafdrukken en een foto van je worden genomen.
Niagara Falls bestaat uit 2 watervallen, de Amerikaanse genaamd Bridal Veil Falls en de Canadese genaamd Horseshoe Falls. Deze vallen beide ongeveer 57 meter naar beneden met een volume van 168.000 kubieke meter per minuut, dit is ongeveer 65 wedstrijd zwembaden.
Als eerste zijn we aan boord gegaan van de "Hornblower", een boot die naar de voet van de watervallen vaart. Er werden poncho's uitgedeeld om je droog te houden in de mist van de waterval. Na deze "must do" van de Niagara Falls zijn we langs de boulevard naar het begin van de Horseshoe Falls gelopen, hier werd het met het uur drukker.
Na de lunch zijn we in de Skylon tower gegaan, hier sta je op 236 meter hoogte vanaf de voet van de waterval. Vandaar uit had je een schitterend panoramisch overzicht over het complete gebied. Hier was het niet druk en konden we in alle rust van de omgeving genieten.
Clifton Hill heet de straat waar allerlei vertier was voor de toeristen zoals speelhallen, spookhuizen, wassen-beelden tentoonstellingen, een reuzenrad en meer van dit soort ongein. Niek en Anne hebben hier adventure golf gedaan.
Later op de avond toen het donker was geworden, waren de watervallen verlicht en om 22:00 was er vuurwerk. Daarna vertrok iedereen richting huis/hotel. Na 21:00 hoefde je geen parkeergeld meer te betalen, wat ons weer $10,- scheelde.

Links "Bridal veil falls", rechts "Horseshoe falls"

Klaar voor de hornblower

Op de boot aan de voet van Horseshoe falls

bridal veil falls

Rainbow bridge USA-Canada grensovergang

Horshsoe falls

Skylon tower

Clifton Hill

woensdag 30 augustus 2017

29 aug - Letchworth State Park

Temperatuur 73F - 23C
eerst regen daarna licht bewolkt
Gereden 536km

Vandaag de tweede etappe richting Niagara Falls, de langste rit van onze tour. Toen we opstonden regende het en was het fris, na ongeveer 2 uur rijden werd het droog en kwam de zon te voorschijn. Onderweg voor de 2e keer moeten tanken. Deze keer ging het in een keer goed. Bij de eerste poging vorige week ging het mis omdat er om een Amerikaanse postcode werd gevraagd, die hebben we niet. Dus moet je dan eerst naar de kassa om met je creditcard een depost te doen van $50. Als je klaar bent met tanken moet je weer naar de kassa waarbij de kosten van de benzine hier van worden afgetrokken en de rest wordt terug geboekt. Gelukkig was deze omslachtige manier van betalen vandaag niet nodig. De benzine hier is nog steeds goedkoop, $2,55 voor een gallon (3,785 liter). Dat is omgerekend naar euro's bij een wisselkoers van 1,15 dollar/euro, €0,59 per liter.
Onderweg geluncht met broodjes en ham, gekocht in de supermarkt. Eens een keer weer wat anders dan fast-food.
Daarna zijn we doorgereden naar Letchworth State Park, deze staat bekend als de Grand Canyon van het oosten. Erg veel uitzichtspunten waren overwoekerd door weelderig groen. Maar hier en daar waren mooie doorkijkjes. Om 16:00 uur was er het vrijlaten van Monarchvlinders. Deze vlinders zijn in het Nature Center uit hun cocon gekropen en  worden hier gemerkt en vrijgelaten zodat er onderzoek gedaan kan worden over de trek van deze vlinders. De vlinders kon op je vinger worden gezet, waren niet bang en bleven rustig zitten. Op hun vleugel zat het merkteken geplakt. Als het goed is vertrekken deze vlinders midden september richting het zuiden van Mexico, ongeveer 4500km vliegen, om daar te overwinteren en eitjes te leggen.

lunchen met broodje en ham van de Wallmart

Onze huurauto, Jeep Patriot 4x4

28 aug - Gettysburg, Amish en Hershey Chocolate world

Temperatuur 75F - 24C
Gereden 364km

Vandaag op weg richting Niagara falls. Dat doen we in 2 etappes. Vandaag van Washington DC naar Harrisburg gereden. Onderweg gestopt bij Gettysburg bij het burgeroorlog slagveld van 1863. Daar is een grote slag gehouden tussen de noordelijke en zuidelijke staten tijdens de "civil war". Hier was een self guiding auto tour om het slagveld te bekijken. Op verschillende plaatsten waren monumenten opgericht om belangrijke momenten te herdenken.
Daarna doorgreden naar Amish Country bij Lancaster. De Amish bevolking is gelovig en houden zich vast aan oude tradities, waaronder geen radio, televisie en telefoon maar ook geen gemotoriseerd vervoer. Alles wordt met paard en wagen gedaan. Je ziet ze overal rondrijden in hun "buggies".
Als laatste op ons programma vandaag stond Hershey's Chocolate World. Hershey is de Amerikaanse Verkade, om het simpel te zeggen, en is gelegen in het plaatsje Hershey. Hier is naast het pretpark en waterpark ook het chocolate world te vinden. Hier hebben we een package gedaan bestaande uit, 4D show, Chocolate Tasting Experience en Create Your Own Candy Bar. Erg leuk om eens te zien. In de shop zijn allemaal Hershey chocolade producten te koop waaronder een reep van 2,5 kg.

State of Pennsylvania Monument - Gettysburg

Bovenop het Pennsylvania Monument

Amish kinderen

Amish Buggy

Amish

Hershey chocolate world

Reepje chocolade (2,5 kg)